
Podczas spektaklu „Kolory Miasta” dzieci zapoznały się z pojęciem niskiej emisji, smogu.
12 listopada, 2018Kiedy odbył się spektakl „Kolory Miasta”? Kto wziął w nim udział? Czego dotyczył? Zapraszam do przeczytania artykułu w którym będą odpowiedzi na te i inne pytania.
Podczas spektaklu „Kolory Miasta” dzieci zapoznały się z pojęciem niskiej emisji, smogu.
Sztuka segregacji
W poniedziałek i wtorek dzieci ze świdnickich szkół miały przyjemność udziału w spektaklu, a mianowicie obejrzały spektakl, który nosił nazwę. Ponadto spektakl ten był nie tylko zabawny, ale również poprzez zabawę nauczał dzieciaków.
Podczas spektaklu „Kolory Miasta” dzieci zapoznały się z pojęciem niskiej emisji, smogu, a także dowiedziały się, jaka jest jego szkodliwość. Najmłodsi mieszkańcy dowiedzieli się od bohaterów spektaklu „Kolory Miasta” kolory pojemników do których, należy wrzucać określone śmieci. Jak wiadomo, dzieci zazwyczaj najszybciej uczą się poprzez praktykę, dlatego też nie był to zwykły spektakl, podczas którego bohaterowie opowiadali o segregacji odpadów, ale również dzieci miały możliwość nauczenia się tego poprzez praktykę, ponieważ uczniowie mogli także samodzielnie segregować odpady na scenie.
Głos w tej sprawie zabrał burmistrz Waldemar Jakson, który był inicjatorem widowiska. W swojej wypowiedzi podkreślił, że zależy im na tym, aby dzieci miały możliwość za pośrednictwem sztuki teatralnej nie tylko nauczenia się, ale również utrwalenia wielu zasad, które dotyczą segregacji odpadów, jakie obowiązują w mieście Świdnik, dodał również, że bardzo ważne jest dla nich to, aby mieli również możliwość zapoznania się z całym procesem recyklingu, a także potrafili zrozumieć, że w dzisiejszych czasach bardzo ważne jest to, aby każdy potrafił dbać o środowisko naturalne, które jest niezwykle ważne dla naszego społeczeństwa.
Aktorami Teatru Kultureska, byli autorzy scenariusza i odtwórcy głównych ról, którzy są już znani z inscenizacji, ponieważ odbywały się podczas pikniku rodzinnego „Ogarnij Psa Miłością” i przedstawienia „Zielony Kopciuszek”.
Także spektakl ten pełnił funkcję nauczającą. Dzieci miały możliwość, zapoznania się co to takiego jest recykling i co nadaje się do recyklingu. Podczas spektaklu pokazane również zostały korzyści, jakie przynoszą segregacja odpadów i recykling. Zapewne w pamięci u dzieci pozostało to, co możemy segregować, a także odzyskiwać, a mianowicie: –
– szkło opakowaniowe, czyli mogą to być na przykład butelki i słoiki;
– papier, są to na przykład gazety, papier biurowy, papierowe opakowania po mleku czy soku;
– plastik, tutaj znajdują się puste butelki typu PET, opakowania i pojemniki z tworzyw sztucznych, opakowania wielomateriałowe.
– odpady biodegradowalne, czyli jest to na przykład skoszona trawa, liście.
Jak już w wyżej zostało, wspomniane dzieci uczyły się nie tylko w teorii, ale również poprzez praktykę, tego, do jakich kolorów należy wrzucać konkretne śmieci i zapewne dzięki temu mogły zapamiętać, że:
Do pojemnika na papier, który ma kolor niebieski, mogą wrzucać:
– papier,
– gazety, czasopisma, gazetki reklamowe, ulotki,
– katalogi,
– książki, zeszyty,
– opakowania papierowe, czy tekturowe,
– kartony, czy tekturę falistą.
Do żółtych pojemników na plastik i aluminium (metal) mogą wrzucać:
– zgniecione i puste butelki po napojach, jednak muszą być to butelki bez nakrętek,
– zgniecione i puste opakowania po art. spożywczych, kosmetykach i chemii gospodarczej, tutaj również należy pamiętać o zdjęciu nakrętek,
– plastikowe przedmioty, czy styropian,
– zgniecione aluminiowe puszki po napojach,
– metalowe puszki po konserwach, a także przetworach,
– zgniecione kartony wielomateriałowe po mleku i napojach, oczywiście bez nakrętek,
– torebki, czy folie z tworzyw sztucznych,
– worki, reklamówki,
– koszyczki po owocach,
– drobny złom żelazny, a także drobny złom metali kolorowych.
W czerwonych pojemnikach do segregacji odpadów zapewne dzieci zapamiętały, że mogą umieszczać wszystkie śmieci aluminiowe i metalowe.
Do białych i zielonych pojemników na szkło można segregować szkło bezbarwne i kolorowe, czyli dzieci zapamiętały, że mogą tu wrzucić:
– butelki ze szkła barwionego i bezbarwnego po napojach oczywiście po wcześniejszym zdjęciu nakrętek.
– słoiki ze szkła barwionego i bezbarwnego na tych słoikach nie mogą się znajdować nakrętki, zaciski, czy gumy uszczelkowe,
– szklane opakowania po kosmetykach.
Do brązowych pojemników na odpady biodegradowalne można wrzucać:
– nabiał, tłuszcz,
– resztki mięsa i ryb,
– odchody zwierzęce,
– papierosy,
– rośliny zaatakowane chorobami,
– odpady higieniczne.
Dzieci zapamiętały również, że do pojemnika na odpady zmieszane, który ma kolor czarny, mogą wrzucać:
– porcelanę, szkło stołowe,
– zabawki,
– opakowania po aerozolach,
– popiół węglowy,
– artykuły higieniczne,
– potłuczone szyby,
– żarówki.
Także jak widać, poprzez zabawę, dzieci najchętniej się uczą, ponieważ cały spektakl był naprawdę bardzo zabawny, jednak najważniejsze jest to, że dzieci mogły same wziąć w nim udział, dzięki czemu będą mogły wrócić do swoich domów i powiedzieć swoim rodzicom, czy dziadkom jak należy w prawidłowy sposób segregować odpady. Jest rewelacyjna lekcja nauki, dzięki której dzieci już od najmłodszych lat będą umieć dbać o swoje środowisko naturalne, w którym żyją, ponieważ taka zwykła segregacja daje naprawdę bardzo wiele.
Także również inne szkoły śmiało powinny zaprosić do siebie spektakl „Kolory Miasta”, podczas którego aktorzy pokażą również innym dzieciom, w jaki sposób należy dbać o środowisko naturalne, które nas otacza, w którym żyjemy, oddychamy, które jest częścią nas i jest dla nas niesamowicie ważne, a w szczególności to, by było w jak najmniejszym stopniu zanieczyszczone, a zarazem piękne.
Artykuł powstał dzięki portalowi spa city Kołobrzeg