Rodzaje zasilania kolejowego z pkp

Rodzaje zasilania kolejowego z pkp

21 listopada, 2015 1 przez wpcore

Artykuł opisuje przyszłość kolei w polsce. Co muszą zrobić spółki pkp aby dogonić europę

W Polsce koleje stanowią podstawowy środek transportu i komunikacji. W ostatnim okresie wiele uwagi poświęca zagadnieniom rozwoju kolei szybkiej. Fundusze z Unii Europejskiej umożliwiają rozwój transportu oraz infrastruktury umożliwiającej ten rozwój. Dzięki nim ruszyły w ostatnich latach, na terenie całego kraju, programy modernizacji linii kolejowych i spółki kolejowe zaczęły modernizować stary tabor i kupować nowy. Dużo uwagi zwraca się także na powstaniu w Polsce linii dla kolei dużych prędkości (powyżej 200km/h), co ma zwiększyć atrakcyjność transportu kolejowego w porównaniu z innymi środkami komunikacji. Rozwój kolejnictwa wymusza odpowiedni rozwój systemów zasilania trakcji w energię elektryczną. W artykule przedstawione zostaną istniejące układy zasilania i budowy rozdzielnic prądu stałego i na tle tego wskazane zostaną zasady nowoczesnej diagnostyki podstawowej aparatury stacyjnej, zespołów kontrolno-pomiarowych i zabezpieczeniowych w celu zwiększenie niezawodności i pewności dostaw energii do sieci.

Trakcja kolejowa na terenie naszego kraju zasilana jest prądem stałym o napięciu 3 kV. Podstacje trakcyjne zasilające sieć trakcyjną umieszczone są, co 15-28 km. Pomiędzy nimi znajdują się kabiny sekcyjne. Są one wyposażone w spolaryzowane wyłączniki szybkie prądu stałego oraz obwody pomocnicze. Wyłączniki te mają za zadanie wyłączać prądy płynące w jednym kierunku.

Głównym zadaniem kabiny sekcyjnej jest:

Zmniejszanie spadków napięć,
Zmniejszenie strat mocy sieci trakcyjnej,
Wyrównywanie obciążenia zasilaczy na podstacjach trakcyjnych,
Zmniejszenie długości odcinka pozbawionego napięcia w stanie awaryjnym.

Zasilanie większości podstacji jest dwustopniowe. W przypadku takiego rozwiązania linia 110kV jest doprowadzona do rozdzielni, w której następuje transformacja napięcia na 15kV. Następnie linia 15kV zasila podstację trakcyjną. W niej napięcie jest transformowane i prostowane do wartości 3kV napięcia stałego. To napięcie przez rozdzielnice prądu stałego doprowadzone jest do sieci trakcyjnej.

Obecnie coraz częściej stosuje się układ zasilania jednostopniowego, w którym podstacja trakcyjna zasilana jest z linii o napięciu 110kV. Następuje w niej transformacja napięcia i prostowanie do 3kV napięcia stałego. Dalej zasilanie rozprowadzone jest w identyczny sposób jak w poprzednim rozwiązaniu. Stosuje się je przy zasilaniu linii, na których planowane jest:

Podniesienie prędkości kursowania pociągów powyżej 160km/h,
Stosowanie nowoczesnego taboru z rozruchem energoelektronicznym, który wymaga wysokiej, jakości zasilania.
Układ zasilania jednostopniowego zastosowano m. in. w podstacjach trakcyjnych w Łosiowie i Hucie Zawadzkiej.

0 0 votes
Daj ocenę