Jak pracować z trudnym dzieckiem?

Jak pracować z trudnym dzieckiem?

Marzec 27, 2018 2 przez Prezydent Portalu

Trudne dziecko/uczeń – często się teraz o tym słyszy i coraz trudniej jest nam wymyślić sposób na pracę z takimi dziećmi. Co zrobić, aby poprawić efekty współpracy z uczniami trudnymi?

Na samym początku należy sobie zadać pytanie: Dlaczego ten uczeń/dziecko się tak zachowuje? Co wpływa na zachowanie dziecka? Czy można mu w jakiś sposób pomóc? Co cechuje trudne dziecko?

 

Na pewno nie jest to łatwa praca, jednak możliwa.

 

Dzieci te zwykle chcą zwrócić swoją uwagę. Nie ignorujmy tych zachowań i pamiętajmy, żeby radzić sobie z nimi w sposób odpowiedni. Bez krzyków i złości. Być może będziemy w stanie pomóc temu dziecku oraz zmienić jego zachowanie lub nastawienie.

 

Kilka naszych rad:

1. Uczniowie trudni zazwyczaj potrzebują wsparcia ze strony drugiego człowieka. Często nie rozumieją siebie jak i otaczającego ich świata, dlatego zachowują się w sposób inni, niż pozostali uczniowie. Nauczyciel jak i rodzic powinien dawać wsparcie dziecku i widzę, że zawsze może ono na nich liczyć. To dla dzieci jest bardzo ważne, czują się wtedy bezpieczni i mają świadomość, że zawsze mogą liczyć na wsparcie drugiej osoby.

2. Trzeba być cierpliwym w stosunku do ucznia/dziecka trudnego. Jest to bardzo ważne, aby relacje nauczyciela lub rodzica były prawidłowe. Czasami należy spróbować zrozumieć dziecko, a dopiero później zastanowić się w jaki sposób można mu pomóc. Wystarczą częste rozmowy z nim (nic nie załatwi się kłótnią). Jeżeli dziecko widzi, że się na niego złościmy lub krzyczymy wtedy zamyka się w sobie i zachowuje się bardziej nieodpowiednio. Krzyk i złość to nie jest sposób na zrozumienie dziecka.

3. Należy sprawdzić jakie jest podłoże innego zachowania u dziecka. Być może przyczyną jest sytuacja domowa, środowiskowa lub szkolna dziecka. Należy wypytać ucznia na samym, początku, a jeśli niczego się nie dowiemy trzeba pytać w domu czy w szkole. Często uczniowie zamykają się w sobie, lub przejawiają zachowania agresywne, ponieważ wołają o pomoc. Jeżeli my z tym nie zrobimy jako nauczyciele lub rodzice dziecko całkiem może się załamać.

4. Trzeba rozmawiać z tym dzieckiem. Nieważne czy zrobiło coś dobrze czy źle – rozmowa jest zawsze najważniejsza. Z niej można się bardzo wiele dowiedzieć na temat ucznia i jego problemów.

5. Trzeba również sprawdzić w jakim otoczeniu dziecko przybywa. Być może za złym zachowaniem u dziecka stoi grupa rówieśnicza, której on chce się przypodobać. Często zdarza się, że dzieci robią coś, żeby inni ich polubili lub odwrotnie coś, żeby pokazać, że źle im jest w tym środowisku. Agresja wśród dzieci jest teraz bardzo modna. Występuje nie tylko fizycznie, ale i słownie. To także potrafi bardzo ranić. Musimy więc dowiedzieć się jaki wspływ ma na dziecko środowisko i starać się mu pomóc wyjść z niego lub zaklimatyzować się.

 

Pamiętajcie, aby nigdy dziecka nie zostawiać samego! Nieważne jakie jest jego zachowanie – zawsze trzeba mu pomóc!

Nie oceniajmy nikogo, lecz pomagajmy. Bo kto wie – może akurat woła on o pomoc